NAB - ένα τεράστιο event που δεν χορταίνεις με τίποτα!
από τον Πάνο Γκόλφη, panosgolfis@gmail.com, 15/5/2024
μεγάλο αφιέρωμα - Μέρος Α'
Αρέσει, δεν αρέσει σε πολλούς στην Ελλάδα, ο Γκόλφης κάνει -εδώ και πολλά χρόνια, περισ-σότερα από 20- τα μεγαλύτερα ρεπορτάζ και αφιερώματα στα περιοδικά που εκδίδει αλλά και στα sites όπως αυτό, το Cinematically. Ετσι λοιπόν, κι'αυτό, το μεγάλο ρεπορτάζ της NAB 2024, θα είναι και πάλι το μεγαλύτερο και χορταστικότερο παγκοσμίως, θα το απολαύσετε μέσα από πολ-λές σελίδες για να μάθετε όλα τα νέα της δουλειάς μας, τα προϊόντα που άρεσαν στον συντάκτη αυτού του άρθρου, και να νιώσετε ότι κι'εσείς επισκεφθήκατε την NAB 2024, το μεγαλύτερο κινη-ματογραφικό και all media συνέδριο/έκθεση/σεμινάρια του κόσμου!
Και βέβαια, ο Γκόλφης σέβεται το μεγάλο βιογραφικό του, τις ώρες πτήσεις του, τον πολύτιμο χρόνο του, και την αξιοπρέπειά του, και δεν καταδέχεται ποτέ να επισκεφθεί τα ελληνικά θλιβερά, ανύπαρκτα, ανυπόστατα εκθεσάρια/συνεδράρια του κυρΤάκη του Τζίμα και του κυρΜένιου του Μελετζή! Ο Γκόλφης, τα τελευταία 25 χρόνια, δόξα Τον Κύριο, αλλά και τους χορηγούς του, πηγαίνει μόνο στα μεγαλύτερα και σπουδαιότερα συνέδρια, εκθέσεις, σεμινάρια, φεστιβάλ του κόσμου, και αυτό δεν κρύβεται!
Η ώρα που παραλαμβάνεις το badge και κάνεις τις διαπιστεύσεις σου στα μεγάλα διεθνή συνέδρια και άλλα κινηματογραφικά events είναι πάντα μια από τις πιο χαρούμενες στιγμές.
Από τις 11 μέχρι τις 22 Απριλίου 2024, είχα την χαρά, την τιμή και την ευλογία να βρεθώ ξανά, μετά από 21 χρόνια, στο συναρπαστικό Λας Βέγκας της Αμερικής για να καλύψω δημοσιο-γραφικά την NAB, το μεγαλύτερο κινηματογραφικό και all media συνέδριο, έκθεση, σεμινάρια του κόσμου!
Αυτή τη φορά, μαζί μου ήταν και ο καλός συνεργάτης και φίλος Θανάσης Γαλής με το δικό του Broadcast News! Ο Θανάσης ντεμπουτάρισε στην NAB και το Λας Βέγκας και μπορώ να σας πω ότι ακόμα και τώρα, 20 μέρες μετά το μεγάλο και δύσκολο αυτό δημοσιογραφικό ταξίδι, ακόμα δεν έχει συνέλθει από το σοκ που έζησε εκεί αυτές τις 10 μέρες μας στο Λας Βέγκας. Και βέβαια η αιτία για το σοκ αυτό, πέρα από την ίδια, την άκρως συναρπαστική πόλη, το ίδιο το Λας Βέγκας, το οποίο δεν είναι της παρούσης να συζητήσουμε, δεν είναι άλλη από το τεράστιο, γιγά-ντιο μέγεθος της διοργάνωσης αυτής, της NAB!
Πάντα, σε όλα τα μεγάλα κινηματογραφικά συνέδρια του κόσμου ο Πάνος Γκόλφης συμμετέχει με διπλή ιδιότητα, αυτή του cinematographer αλλά και αυτή του δημοσιογράφου. Αυτό που βλέπετε στην φωτογραφία είναι το press badge της διοργάνωσης, κάτι που δεν δίνεται εύκολα και στον καθέναν έτσι απλά.
Κάθε χρόνο η NAB μεγαλώνει!
Σε αντίθεση με το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό συνέδριο της δουλειάς μας, το IBC στο Αμστερνταμ, στο οποίο συμπλήρωσα πέρυσι μία ολόκληρη 20ετία συνεχόμενης και αδιάλειπτης συμμετοχής μου, είχα 21 χρόνια να βρεθώ ξανά στο μεγαλύτερο παγκόσμιο συνέδριο της δουλειάς μας, την NAB, και αυτό που παρατήρησα με έκπληξή μου ήταν το αδιανόητο μεγάλο μέγεθος της διοργά-νωσης, ένα μέγεθος που κάθε χρόνο μεγαλώνει με την προσθήκη καινούργιων τεράστιων halls!
Με άλλα λόγια, μέσα σ'αυτά τα 21 χρόνια που είχα να βρεθώ στην NAB οι διαφορές που είδα ήταν αδιανόητες! Η NAB που θυμόμουν είχε το μέγεθος δύο μεγάλων halls, ενώ τώρα έχουν προστεθεί άλλες 3 γιγάντιες αίθουσες, πολύ μεγαλύτερες από τις προηγούμενες! Δεν είναι τυχαίο το ότι θα ακούσεις απ'όλους τους επισκέπτες της NAB το ίδιο σχόλιο: "φίλε, δεν προλαβαίνω να πάω παντού, και να δω τα πάντα, χρειάζομαι άλλες 4-5 μέρες για να τα καταφέρω"! Κάτι βέβαια που για πρακτικούς και οικονομικούς λόγους δεν πρόκειται να γίνει ποτέ και σε καμία διοργάνω-ση, δεν είναι δυνατόν ένα κινηματογραφικό ή άλλο συνέδριο να κρατάει δέκα μέρες!
Στις δύο αυτές φωτογραφίες βλέπετε μερικά από τα πολλά διαχωριστικά ξύλινα πάνελς/φράκτες που έχουν στηθεί έξω από το γιγάντιο εκθεσιακό κέντρο του Λας Βέγκας για να απαγορεύουν την πρόσβαση στα εργοτάξια και τα υπό κατασκευή νέα halls που κτίζονται ταυτόχρονα με την διεξαγωγή του συνεδρίου ΝΑΒ. Τα έξυπνα κείμενα του δήμου όπως το "please pardon our dust" και το "progress tends to get loud" τα οποία ζητούν συγνώ-μη για τον θόρυβο από τα σκαπτικά, την αναστάτωση και την σκόνη, δείχνουν τον απόλυτο σεβασμό των δημοτι-κών υπηρεσιών προς τους χιλιάδες επισκέπτες απ'όλο τον κόσμο, κάτι που δεν θα δείτε ποτέ στην απολίτιστη δυστυχώς Ελλάδα όπου κανένας δεν σέβεται κανέναν. Σε μία από τις φωτογραφίες βλέπετε στο βάθος και μερι-κούς από τους δεκάδες γιγάντιους οικοδομικούς γερανούς που σηκώνουν αυτές τις -αδιανόητα μεγάλες- οροφές των εκθεσιακών halls.
_____________________________________________________________
Nisi lenses, filters, adapters
Η Nisi είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση ταχέως ανερχόμενης εταιρείας του χώρου μας και σας ετοιμάζω μεγάλο πολυσέλιδο αφιέρωμα σε λίγες μέρες για τους καταπληκτικούς και προσιτούς φακούς της, τα φίλτρα της και τους αντάπτορές της.
Η Nisi στο Λας Βέγκας φέτος παρουσίασε τρεις νέους φακούς της πολύ καλής και επιτυχημένης της σειράς Athena, τον 18mm T2.2, τον 40mm T1.9, και τον 135mm T2.2.
Πέρυσι η Nisi ντεμπουτάρισε την σειρά Athena με 5 prime φακούς με τους οποίους κέρδισε χιλιάδες entry level επαγγελματίες του χώρου μας σε όλο τον κόσμο αλλά και πολλούς έμπει-ρους, απαιτητικούς οπερατέρ και διευθυντές φωτογραφίας. Μετά από το μεγάλο feedback που έλαβαν από τους πολλούς χρήστες των φακών αυτών οι άνθρωποι της Nisi, παρουσίασαν στο Λας Βέγκας φέτος αυτούς τους τρεις νέους φακούς της σειράς Athena.
Επίσης, στο περίπτερο της Nisi, είδαμε ξανά τα πολύ χρήσιμα φίλτρα, drop-in, rear filters και άλλου τύπου φίλτρα που κατασκευάζει η Nisi για τους φακούς της.
Τα νέα drop-in φίλτρα της Nisi για τους σπουδαίους και προσιτούς prime φακούς της εταιρείας.
PL to PL 2x adapters
Αυτό που είδα στο booth της Nisi και προσωπικά μου άρεσε πολύ και το έβαλα ήδη στο πρό-γραμμά μου αγορών για μελλοντική αγορά, ήταν οι γρήγοροι 2x extenders από PL σε PL οι οποίοι διπλασιάζουν τους PL φακούς σου χωρίς να μειώνουν την οξύτητά τους και χωρίς να χάνουν περισσότερο από ένα stop ταχύτητας/φωτεινότητας των φακών!
In other words, με έναν τέτοιο αντάπτορα θα μπορείς να κάνετις τον 135άρη Τ2.2 φακό σου έναν πανίσχυρο τηλεφακό των 270mm με τελικό διάφραγμα Τ4.4! Δηλαδή αγοράζοντας έναν τέτοιο αντάπτορα θα μπορείς να διπλασιάζεις κάθε φακό σου της σειράς Athena, από μεγέθη 48 και πάνω!
Οι καταπληκτικοί αντάπτορες αυτοί βρίσκονται ακόμα σε στάδιο έρευνας και ανάπτυξης, δεν είναι έτοιμοι προς πώληση και ο Γκόλφης ήταν ο μοναδικός Ελληνας cinematographer που τους είδε, τους πασπάτεψε και τους δοκίμασε από κοντά! Είναι περιττό να σας πω ότι η ποιότητα της εικό-νας απ'αυτούς τους αντάπτορες/extenders ήταν άψογη, τους έβαλα στην καρδιά μου! Δεν κατά-φερα να ψήσω την Τζούντι και τον Τζιμ να μου κάνουν δώρο ένα από αυτά τα mock-ups! Αστειευόμουν βέβαια!
Ενα σημαντικό Inside secret από τον insider του Cinematically
Αυτό που πρέπει να μάθετε, που δεν θα το ακούσετε από πουθενά αλλού εκεί έξω, και μου το εμπιστεύτηκε η υπέροχη Τζούντι, είναι το ότι οι άνθρωποι της Nisi εδώ και καιρό ετοιμάζουν και καταπληκτικούς macro φακούς για όλους εσάς που ασχολείστε ιδιαίτερα με προϊοντικά γυρί-σματα, still life, κοσμήματα, φαγητά, ποτά και άλλα. Αν όλα πάνε καλά θα δούμε τα πρώτα mock-ups σε λίγους μήνες στο Αμστερνταμ, στην IBC ή στα επόμενα trade shows και συνέδρια της δουλειάς μας.
Η υπέροχη, πανέμορφη Judy Dong της Nisi στο περίπτερο της εταιρείας στο Λας Βέγκας και την NAB 2024.
__________________________________________
Το αγαπημένο B&H στο Λας Βέγκας με πολύ δυνατή ομάδα
Το B&H, το μεγαλύτερο φυσικό και ηλεκτρονικό κατάστημα κινηματογραφικών ειδών στον κόσμο, μπορεί να κατεβαίνει μόνο με καταλόγους, χωρίς πολύ staff και καθόλου προϊόντα στο Αμστε-ρνταμ και την IBC, εδώ όμως, στο Λας Βέγκας και την NAB, κάνει πάντα έντονη την παρουσία του, μάλιστα φέτος γιόρταζε τα 30 χρόνια συμμετοχής του στην NAB, και το έκανε με ένα πολύ μεγάλο booth συνολικού μεγέθους 1000 τετραγωνικών το οποίο χωριζόταν σε 5 διαφορετικά μικρότερα booths διαφορετικού ενδιαφέροντος. Τα τμήματα αυτά ήταν τα: Cine set, small VP stage, Audio, B&H sales και B&H partners.
Ενα από τα μεγάλα αφιερώματα που θα σας κάνω τους επόμενους μήνες είναι το φυσικό κατά-στημα της B&H στη Νέα Υόρκη, μία επιχείρηση αδιανόητη παγκοσμίως! Ενα κατάστημα που το γνωρίζω πολύ καλά, περισσότερο από κάθε άλλον, ένα αγαπημένο μέρος που επισκέπτομαι συχνά τα τελευταία 30 χρόνια για να δω και να μιλήσω με τους πολλούς φίλους μου εκεί αλλά και να ψωνίσω διάφορα καλούδια της δουλειάς μας. Ενα κατάστημα φαινόμενο που μπαίνεις μέσα το πρωί και βγαίνεις το βράδυ όταν αυτό κλείνει!
____________________________________________
Blackmagic Design - Για άλλη μια φορά, game changer
Για πολλοστή φορά μέσα σ'αυτά τα τελευταία 15 χρόνια, η Blackmagic Design του ιδιοφυή, χαρι-σματικού, οραματιστή Grand Petty, τάραξε για τα καλά τα νερά της μεγαλύτερης διοργάνωσης του κόσμου. Για πολλούς συναδέλφους μου που βρέθηκαν στην φετινή NAB, η Blackmagic Design έκλεψε την παράσταση και τράβηξε το ενδιαφέρον των περισότερων επισκεπτών, και βέβαια θα συμφωνήσω απολύτως μαζί τους!
Αρκεί να σας πω ότι φέτος στο Λας Βέγκας η Blackmagic Design πέρα από τα πολλά άλλα εργα-λεία που παρουσίασε, λανσάρισε τρεις(!!!) ολοκαίνουργιες κάμερες! Ούτε μία, ούτε δύο! Τρεις ολοκαίνουργιες κάμερες όπου οι δύο απ'αυτές, η 12K LF Ursa Cine και η μεγάλη IMAX αδερφή της, θα είναι πραγματικές game changer κάμερες για όλο τον κόσμο, παγκοσμίως!
Και αν αυτό που λέω σάς φαίνεται υπερβολικό, πείτε μου εσείς μια άλλη εταιρεία παγκοσμίως, η οποία μέσα στα 15 χρόνια ζωής της έχει φτάσει να είναι αυτοκρατορία και να κατασκευάζει ψη-φιακές κάμερες IMAX! Οταν η μοναδική άλλη ψηφιακή κάμερα IMAX στον κόσμο κατασκευάζεται από την ARRI, μια εταιρεία με ζωή και εμπειρία 110 ετών, όταν αυτή η κάμερα, η ARRI Alexa 65 δεν πωλείται καν, ενοικιάζεται μόνο, γιατί αν την πωλούσαν θα έπρεπε η τιμή της να ήταν 200.000 ευρώ!
Είναι αδιανόητο το μάρκετινκ της εταιρείας! Κοιτάξτε στις παραπάνω φωτογραφίες τί είδους outdoor κάνει η Blackmagic Design! Παντού, σε όλους τους χώρους, εξωτερικούς και εσωτερικούς, του τεράστιου εκθεσιακού κέντρου του Λας Βέγκας υπήρχαν 100άδες γιγάντια και μικρότερα μπάνερς. Στις φωτογραφίες βλέπετε ότι έχει ντύσει με αφίσες της νέας της κάμερας ολόκληρο το ξενοδοχείο Μάριοτ που βρίσκεται ακριβώς μπροστά από το εκθεσιακό κέντρο!
Η Blackmagic Design, η πολύ μεγάλη πια εταιρεία hardware και software, παρουσίασε φέτος στο Λας Βέγκας πάρα πολλά νέα προϊόντα όπως τα εξής:
Davinci Resolve 19
Davinci Resolve Micro Color Panel
Davinci Resolve Replay Editor
Pyxis 6K, PL, EF, L mount, full frame camera
Ursa Cine 12K full frame camera
Ursa Cine 17K, 65mm camera
Ursa Cine EVF
Ursa Cine media dock and modules
Atem 1 M/E Constellation 4K
Atem 2 M/E Constellation 4K
Smartview 4K G3
Audio Monitor 12G G3
2110 IP Mini BiDirect 12G
2110 IP Mini IP to HDMI
2110 IP Converter 8x12G SFP
2110 IP Presentation Converter
2110 IP Mini IP to HDMI SFP
2110 IP Converter 4x12G PWR
Media Player 10G
Cloud Store Max 48TB
Cloud Store Max 24TB
Videohub 120x120 12G
Camera app update
Μετά από πολλά χρόνια είχα πάλι την χαρά να συναντήσω ξανά τον ιδρυτή και CEO της Blackmagic Design, τον ιδιοφυή, χαρισματικό, οραματιστή Γκραντ Πέτι, και να κάνω μια σύντομη αλλά ωραία κουβέντα μαζί του.
Ο Πάνος Γκόλφης δοκιμάζει την ολοκαίνουργια URSA Cine full frame κάμερα στο πολύ μεγάλο booth της Blackmagic Design στην φετινή NAB 2024. Προσέξτε τον τεράστιο και πανάκριβο zoom φακό Optimo Ultra 12x της Ανζενιού (η εξέλιξη του θρυλικού zoom 24-290mm Super-35mm) ο οποίος μπορεί να γίνει και Super-35, και LF (large frame) ή με άλλα λόγια FF (full frame). Για όσους δεν γνωρίζουν, ο φακός αυτός κοστίζει καινούργιος πολύ περισσότερο από την κάμερα στην οποία είναι κουμπωμένος, δηλαδή κοστίζει όσο κοστίζουν 6-7 σώματα Ursa Cine 12K LF!
Pyxis 6K full frame camera
Οπως περίμεναν όλοι παγκοσμίως, ο Γκραντ Πέτι ντεμπουτάρισε στο Λας Βέγκας επιτέλους την πολυπόθητη και πολυαναμενόμενη box, modular κάμερα της εταιρείας, μια κάμερα που είχαν ζητήσει χιλιάδες χρήστες παγκοσμίως τα τελευταία 3-4 χρόνια.
Η νέα αυτή κάμερα ενώ αλλάζει ριζικά την εξωτερική μορφή των μικρών μοντέλων της Black-magic Design, εσωτερικά είναι ακριβώς η ίδια κάμερα με την προκάτοχό της, δηλαδή την -τύπου Pocket- 6K full frame κάμερα που λανσάρισε μόλις πέρυσι η εταιρεία, την 6Κ Cinema.
Πολλοί από τους επισκέπτες της NAB μίλησαν για μια πολύ καλή πρόταση της Blackmagic αλλά κάποιοι άλλοι, επίσης πολλοί κι'αυτοί, είπαν ότι η κάμερα αυτή θα είναι μια μεγάλη αποτυχία της Blackmagic για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Οι σημαντικότεροι απ'αυτούς τους λόγους είναι το λάθος σημείο τοποθέτησης της οθόνης της κάμερας, η απουσία χρήσιμων επαφών/βυσμάτων όπως τα επαγγελματικά βύσματα ήχου, και η έξτρα οικονομική επένδυση που πρέπει να κάνει κάποιος για να μπορεί τελικά να χρησιμοποιήσει εντελώς επαγγελματικά την κάμερα αυτή. In other words, αν αποφασίσει κάποιος να αγοράσει αυτή την νέα box -και φαινομενικά οικονομική- κάμερα με το ελληνικό όνομα Pyxis, πέρα από τα 3 χιλιάρικα που θα δώσει για το σώμα της μηχανής, θα πρέπει να δώσει άλλα τόσα για να αγοράσει το απαραίτητο βιζέρ/EVF και ένα εξωτερικό -on board- μόνιτορ 5 ή 7 ιντσών, κάτι που θα οδηγήσει το συνολικό κόστος να ανέβει συνολικά στα 6 χιλιάρικα!
Οι γνωστοί partners in crime Θάνος & Πάνος, σε άλλο ένα μεγάλο, απαιτητικό και δύσκολο, ακριβό ταξίδι στο Λας Βέγκας, για να καλύψουν -οι μοναδικοί Ελληνες- το μεγαλύτερο συνέδριο της δουλειάς τους.
Τα σημαντικότερα μειονεκτήματα της Pyxis
- Ο αισθητήρας αυτής της κάμερας δεν είναι αρκετά γρήγορος, έχει αργό readout.
- Ενα μειονέκτημα -για πολλούς, όχι για μένα- είναι η έλλειψη αρχείων ProRes.
- To σημείο τοποθέτησης της οθόνης, στο πλάϊ, είναι εντελώς άκυρο! Είναι καλό σημείο για να σετάρεις την κάμερά σου, τα μενού της και τις ρυθμίσεις της, αλλά μόλις αρχίσεις γύρισμα το σημείο της οθόνης δεν βολεύει καθόλου ειδικά αν δουλεύεις handheld! Αν δουλεύεις σε sticks/τρίποδο τότε δεν σε ενοχλεί η θέση της οθόνης, όμως και πάλι θα έχεις πρόβλημα αν δεν βρίσκεσαι στο ίδιο ύψος με την οθόνη, δεν θα βλέπεις σωστά λόγω της μεγάλης γωνίας θέασης.
- Η απουσία επαγγελματικών εισόδων/βυσμάτων ήχου Mini XLRs.
Η νέα 6Κ full frame κάμερα της Blackmagic Design με τον box σχεδιασμό και το ελληνικό όνομα.
Η προκάτοχος της Pyxis, η 6K Cinema, η οποία σύμφωνα με τις πληροφορίες μου, σε λίγες μέρες θα διατεθεί στην παγκόσμια αγορά με πολύ μεγάλη έκπτωση για να ξεστοκάρει τις αποθήκες της η Blackmagic.
Η δική μου άποψη για την Pyxis
Αν γίνει το ξεστοκάρισμα της προηγούμενης 6K full frame κάμερας σε ειδική τιμή με μεγάλη έκπτωση, τότε φοβάμαι ότι δεν έχουμε κανέναν λόγο να πληρώσουμε 6 χιλιάρικα για μια κάμερα που είναι ολόιδια πέρα από το κουτί της που διαφέρει. Βλέπετε, η προκάτοχος της Pyxis ήταν και είναι ακόμα μια σπουδαία κάμερα, πολύ προσιτή, που σου δίνει full frame εικόνες με μεγάλο film-look και production value. Η -τύπου Pocket- 6Κ full frame κάμερα που κυκλοφόρησε μόλις πριν έναν χρόνο, παραμένει μια πολύ καλή πρόταση για κάποιον που θέλει να έχει μια καλή κάμερα βίντεο με αισθητήρα full frame, με δυνατότητα να παίρνει -μέσω αντάπτορα- κινηματογραφικούς φακούς PL, και με την δυνατότητα -η σπουδαιότερη για μένα- να γράφει εσωτερικά στην κάμερα αξεπέραστα 12μπιτα συμπιεσμένα αρχεία RAW!
Σ'αυτό το βίντεο, ο Σάιμον Γουέστλαντ, μάρκετινκ μάνατζερ Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής, μιλάει στην κάμερά μας του Cinematically και του Broadcast News για την νέα κάμερα Pyxis 6K.
Ursa Cine 12K full frame
Προσωπικά, για μένα, η σημαντικότερη ανακοίνωση της Blackmagic στα πλαίσια της φετινής NAB, ήταν το λανσάρισμα της ναυαρχίδας (σε μεγέθη αισθητήρων μέχρι full frame) της εταιρείας, την Ursa Cine 12K full frame.
H κάμερα αυτή θα είναι πραγματικά game changer για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Μιλάμε για μια ριζική ανακαίνιση και πολύ μεγάλη αναβάθμιση της προηγούμενης 12Κ Ursa κάμερα της Blackmagic, δηλαδή της κάμερας με τον μικρότερο, τον Super-35 αισθητήρα, μια καλή κάμερα με την οποία προσωπικά έχω κάνει αρκετές δουλειές τα τελευταία 2-3 χρονια, ται-νίες περισσότερο, και μόνο καλά λόγια έχω να πω γι'αυτή την κάμερα.
Η τιμή της ναυαρχίδας της Blackmagic δεν είναι ακριβή αν σκεφτείτε ότι μπορεί να σας δώσει εικόνα και αποτέλεσμα ολόιδια με μια κάμερας που κοστίζει 80 και 90 χιλιάδες ευρώ.
Από την Alexa του φτωχού στην Venice του φτωχού
Αν παγκοσμίως οι έμπειροι συνάδελφοι είχαμε δώσει άτυπα το όνομα "Alexa του φτωχού" στην προηγούμενη 12Κ, την κάμερα με τον Super-35 σένσορα, τώρα σίγουρα θα δώσουμε το όνομα "Venice του φτωχού" στην ολοκαίνουργια και άκρως φιλόδοξη Ursa Cine LF. Ο λόγος βέβαια είναι τα χαρακτηριστικά της κάμερας και ιδιαίτερα ο αισθητήρας της και το μεγάλο δυναμικό του εύρος! Και δεν είναι τυχαίο το ότι βαπτίζω την νέα Ursa Cine 12K LF ως Venice, η ναυαρχίδα της Sony θεωρείται -και είναι- παγκοσμίως η μεγαλύτερη ανταγωνίστρια κάμερα της καλύτερης ψη-φιακής LF/FF κάμερας του κόσμου, δηλαδή της ARRI Alexa LF. Δεν είναι τυχαίο το ότι τα τελε-υταία 4-5 χρόνια η Sony με την Venice και την Venice 2 έχει αρχίσει να μπαίνει μέσα στα μεγάλα studios του Χόλιγουντ και να κάνει μεγάλες "major studio Hollywood films", κάτι που επιθυμούσε διακαώς να κάνει η RED τα τελευταία 15 χρόνια με τις χαζοκάμερές της αλλά δεν το κατάφερε ποτέ. Ναι, σίγουρα έχει πιστούς φίλους η RED όπως είναι ο σπουδαίος σκηνοθέτης David Fincher, και έχει κάνει μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια αρκετές ταινίες του Χόλιγουντ και τηλεοπτικές σειρές η RED, αλλά, δεν έπαψε ποτέ να θεωρείται από τους ανθρώπους του Χόλιγουντ και ιδιαί-τερα τους cinematographers, οπερατέρς και 1st ACs και 2nd ACs, ως φτωχός συγγενής της ARRI, ως ο ζητιάνος που μαζεύει τα ψίχουλα που αφήνει πίσω της η ARRI από το μεγάλο φαγο-πότι που κάνει εδώ και 15 χρόνια στον ψηφιακό κινηματογράφο!
Ο ιδρυτής, πρόεδρος και CEO της ραγδαίως ανερχόμενης αυτοκρατορίας Blackmagic Design, ο χαρισματικός Γκραντ Πέτι, παρουσιάζει την ναυαρχίδα της εταιρείας, την Ursa Cine 12K LF.
Ενα μεγάλο σεμινάριο/masterclass πάνω στην καταπληκτική Ursa Cine 12K LF
Σας ετοιμάζω το φθινόπωρο ένα μεγάλο σεμινάριο στην Ελλάδα, με την νέα κάμερα Ursa Cine 12K LF, για να μπορέσετε όλοι σας να την δείτε, να την δοκιμάσετε από κοντά με την ησυχία σας και να πάθετε την πλάκα που έπαθα κι'εγώ αυτές τις 3 μέρες που πάλευα μαζί της στο δοκιμα-στήριο της Blackmagic Design στο Λας Βέγκας.
Η ποιότητα αυτής της κάμερας, σε όλα τα επίπεδα, είναι αδιανόητη, θυμίζει κάμερα δεκαπλάσιου κόστους και τα πάντα πάνω της μοσχοβολούν ποιότητα και τεράστιο production value! Με άλλα λόγια, όταν την πάρει στα χέρια του αυτή την κάμερα ένας έμπειρος cinematographer ταινιών με μακρύ mileage και βιογραφικό, και όχι ένας φιλόδοξος, άπειρος "wedding cinematographer", τότε η εικόνα που θα πάρει απ'αυτή την υπέροχη κάμερα δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από μία ARRI Alexa LF των 90 χιλιάδων ευρώ, απολύτως τίποτα, πιστέψτε με!
Εφαγα τρεις μέρες, από 1-2 ώρες κάθε μέρα, να δοκιμάζω την αγαπημένη μου κάμερα Ursa Cine 12K LF στο δοκιμαστήριο της Blackmagic Design, στο μεγάλο booth της εταιρείας. Την δοκίμασα με πολλούς φακούς zoom, broadcast αλλά και κινηματογραφικούς, φακούς των 90.000 ευρώ έκαστος όπως ο μυθικός, τεράστιος Super-35 & full frame ζουμ Optimo Ultra 12x της Ανζενιού. Στις παραπάνω φωτογραφίες με βλέπετε να σκηνοθετώ τα μοντέλα/ηθοποιούς της Blackmagic για να πετύχω τις εικόνες που ήθελα αλλά και να δοκιμάσω τα όρια της κα-ταπληκτικής αυτής κάμερας.
Η προσωπική μου άποψη για την Ursa Cine 12K LF
Με την επαγγελματική μου εμπειρία των 30 ετών και την γενικότερη ενασχόλησή μου με κάθε είδους κάμερες περισσότερο από μισό αιώνα, από 6 ετών παιδάκι, θα σας πω την προσωπική μου άποψη γι'αυτή την καταπληκτική κάμερα.
Εφαγα τρεις μέρες, από 1-2 ώρες κάθε μέρα, να δοκιμάζω την κάμερα Ursa Cine 12K LF στο δοκιμαστήριο της Blackmagic Design, στο μεγάλο booth της εταιρείας. Την δοκίμασα με πολλούς φακούς zoom, broadcast προσιτούς φακούς, αλλά και ακριβούς και μεγάλους, πανάκριβους κι-νηματογραφικούς φακούς των 90.000 ευρώ έκαστος όπως ο μυθικός, τεράστιος Super-35 & full frame ζουμ Optimo Ultra 12x της Ανζενιού.
Στις παραπάνω φωτογραφίες με βλέπετε να σκηνοθετώ τα μοντέλα/ηθοποιούς της Blackmagic για να πετύχω τις εικόνες που ήθελα αλλά και να δοκιμάσω τα όρια της καταπληκτικής αυτής κάμερας.
Ο Πάνος και ο Θάνος των Cinematically και Broadcast News αντίστοιχα μαζί με τον καλό φίλο Σάιμον Γουέστλαντ της Blackmagic Design στο τεράστιο booth της εταιρείας στο Λας Βέγκας.
Παρόλο που οι άνθρωποι της εταιρείας είχαν τοποθετήσει το follow focus στα δεξιά της κάμερας, στην πλευρά δηλαδή του 1st AC και δυσκολεύτηκα πολύ για να χειριστώ τα πολύ μεγάλης δια-δρομής νέτα/focus pulling, οι πολύωρες δοκιμές μ'αυτή την κάμερα ήταν μια μεγάλη απόλαυση, ειδικά μ'αυτό το υπέροχο τριπόδι και κεφάλι της O'Connor και τον απολαυστικό αυτόν φακό, τον γιγάντιο, βάρους 12 κιλών, Optimo Ultra 12x της Ανζενιού. Κάποιες στιγμές, πλήθος επισκεπτών μαζεύοταν γύρω μου και έβλεπε με κομμένη την ανάσα τις πανέμορφες εικόνες που έδινα στο μεγάλο 50ιντσο μόνιτορ δεξιά της κάμερας. Μετά αναγκαζόμουν να τους δώσω ένα μικρό σεμι-νάριο γιατί με τρέλαιναν στις ερωτήσεις, ειδικά για τον τεράστιο αυτόν φακό τον οποίο τον γνω-ρίζω πολύ καλά γιατί έχω κάνει αρκετές δουλειές στο παρελθόν, στη Νέα Υόρκη, με τον πατέρα αυτού του φακού, τον θρυλικό Super35 γίγαντα, τον Optimo 24-290mm της Ανζενιού.
Η ποιότητα της εικόνας που μπορείς να πάρεις απ'αυτή την κάμερα είναι ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ και δεν έχει να ζηλέψει απολύτως τίποτα από μια πανάκριβη ARRI Alexa LF των 90.000! Το δυναμικό της εύρος είναι 16 stops, και ο αισθητήρας που φοράει είναι αρκετά ήσυχος ειδικά αν τον προσέ-χετε και τον ταίζετε με αρκετό φως! Πρόκειται για εντελώς νέο αισθητήρα, δεύτερης γενιάς αισθητήρα 12Κ, 3:2, Open Gate, δεν είναι Bayer αισθητήρας όπως οι περισσότεροι της αγοράς αλλά είναι RGBW κι'αυτός όπως και ο προηγούμενοος, ο μικρότερος, ο Super35. Είναι ένας αισθητήρας που σχεδιάστηκε από τους ανθρώπους της Blackmagic μαζί με τον άλλον ολοκαί-νουργιο σένσορα, τον τεράστιο 65άρη/ΙΜΑΧ. Επίσης, ο νέος αισθητήρας της Ursa Cine 12K LF έχει πολύ μεγαλύτερα photosites και καταλαβαίνετε που ακριβώς ωφελεί αυτό.
Ποιός άλλος θα μπορούσε να φτιάξει 65άρα κάμερα IMAX του φτωχού;
Ποιός άλλος από τον ιδιοφυή Γκραντ Πέτι θα μπορούσε να προσφέρει στις πλατιές, λαϊκές μάζες τεράστια κάμερα 65άρα τύπου IMAX και μάλιστα σε τιμή Blackmagic Design;
Η μεγάλη αδερφή της Ursa Cine 12K LF δεν είναι άλλη από την τεράστια (σε αισθητήρα) Ursa Cine 17K 65mm. Οσοι δεν γνωρίζετε τί ακριβώς είναι αυτό επιτρέψτε μου να σας πω δυό λόγια.
Ο 65άρης αισθητήρας είναι ο απολύτως μεγαλύτερος σένσορας που μπορείτε να βρείτε σε ψηφι-ακή κινηματογραφική κάμερα. Είναι πολύ μεγαλύτερος από έναν large frame (ή full frame με άλλα λόγια) και έχει πολύ πιο widescreen αναλογία, είναι δηλαδή μακρόστενος όπως ακριβώς είναι και το καρέ του 5-perf, 65mm κινηματογραφικού φιλμ (από εκεί ακριβώς παίρνουν και το όνομά τους οι 65άρηδες αισθητήρες, από το μέγεθος του καρέ του κινηματογραφικού φιλμ 65 χιλιοστών των 5 περφορέ. Μέχρι τώρα μόνο μια 65άρα ψηφιακή κάμερα υπήρχε και ήταν η Alexa 65 της ARRI, η τρομερή αυτή κάμερα με την οποία γυρίστηκαν τα τελευταία 8-9 χρόνια πολλές σπουδαίες μεγάλες ταινίες του Χόλιγουντ όπως οι Joker, Barbie, Wonder Woman, The Mummy (με τον Τομ Κρουζ), Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, Solo: A Star Wars Story, Rogue One: A Star Wars Story, All Quiet on the Western Front, The Revenant, Captain Ameri-can: Civil War.
Αυτή είναι η νέα, εξωπραγματική κάμερα Ursa Cine 17K με τον τεράστιο αισθητήρα των 65 χιλιοστών που ετοιμάζεται η Blackmagic να λανσάρει στι τέλος του χρόνου και την επόμενη NAB στο Λας Βέγκας το 2025.
Γιατί λέμε ότι οι αισθητήρες αυτοί είναι 65άρηδες;
Οι ταινίες που γυρίζονται σε 5-perf, 65άρι φιλμ τυπώνονται σε 70άρι film print για λόγους που δεν είναι της παρούσης να αναλύσουμε, γι'αυτό τον λόγο και οι ψηφιακοί αισθητήρες όπως αυτός της ARRI Alexa 65 και αυτός της Blackmagic Design Ursa Cine 17K, έχουν πάρει το όνομα 65 και όχι το 70, γιατί οι αισθητήρες αυτοί αντιγράφουν το μέγεθος του καρέ του αρνητικού φιλμ (του φιλμ δηλαδή με το οποίο γίνεται το γύρισμα) και όχι το μέγεθος του καρέ του θετικού φιλμ, δηλαδή του film print που προβάλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Σ'αυτή τη φωτογραφία του Y.M. Cinema Magazine βλέπετε τους τρεις αισθητήρες της ARRI Alexa, o πρώτος αριστερά είναι ο αισθητήρας Super-35, Alev III της Alexa Mini ή της παλιάς, της πρώτης Alexa που κυκλοφόρησε το 2010. Στη μέση της φωτογραφίας βλέπετε τον αισθητήρα της Alexa LF οποίος αποτελείται από δύο Alev III αισθητήρες Super-35 κολλημένους μαζί σε vertical θέση. Και ο τρίτος αισθητήρας στην άκρη δεξιά της φωτογραφίας είναι αυτός της Alexa 65. Εδώ Η ARRI έχει κολλήσει τρεις αισθητήρες Alev III όρθιους, σε vertical θέση, για να καταφέρει να πάρει το τεράστιο μέγεθος αισθητήρα τύπου 5-perf, 65mm.
photo: Y. M. Cinema Magazine
Αυτός είναι ο νέος, 65άρης ολοκαίνουργιος αισθητήρας 17Κ της μεγάλης -τύπου IMAX- Ursa Cine που θα βρίσκεται μέσα στην μεγάλη αδερφή της Ursa Cine 12K LF. Από τις επίσημες διαστάσεις του βλέπουμε ότι είναι κατά 2.5 χιλιοστά μικρότερος από το καρέ ενός 65mm 5-perf IMAX φιλμ.
Εδώ βλέπετε πώς είναι το γνήσιο print 70άρι καρέ φιλμ του μικρού IMAX, δηλαδή αυτό με τα 5 περφορέ. Στο γύρισμα χρησιμοποιείται 65άρι αρνητικό και στην προβολή τυπώνεται σε 70άρι print θετικό φιλμ.
Προσωπικά, θα βάλω στο πρόγραμμα αγορών μου για την επόμενη χρονιά, να αγοράσω αυτή την κάμερα, παρόλο που δεν είναι πολύ οικονομική κάμερα ειδικά για τα δεδομένα που μας είχε συνηθίσει μέχρι τώρα η Blackmagic Design! Η τιμή της, 14.000 ευρώ, είναι πολύ καλή τιμή για την κορυφαία ποιότητα που προσφέρει! Αν πάνω στο σασί της δεν είχε ταμπελάκι Blackmagic αλλά Canon ή Panasonic ή Sony, πιστέψτε με, η τιμή της θα ήταν 30.000 ευρώ και όχι 14.000!
Ψήνομαι βέβαια και για την άλλη Ursa Cine, την IMAX, με τον τεράστιο 65άρη αισθητήρα 17K ανάλυσης, αν η τιμή αγοράς της δεν ξεπερνάει τα 20 χιλιάρικα.
Σ'αυτό το βίντεο, ο Σάιμον Γουέστλαντ, μάρκετινκ μάνατζερ Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής, μιλάει στην κάμερά μας του Cinematically και του Broadcast News για την νέα Ursa Cine 12K LF.
Το μεγάλο αφιέρωμα στην ΝΑΒ 2024 συνεχίζεται στην επόμενη σελίδα