Litepanels Astra 1x1 Led Lights - Cinematically

Go to content


Litepanels Astra 1x1 Led light
από τον Πάνο Γκόλφη (panosgolfis@gmail.com)


Πολλοί συνάδελφοι με ρωτάνε κατά καιρούς με μηνύματα εδώ μέσα αλλά και στο Facebook ποιά είναι τα καλύτερα LED φώτα για τα γυρίσματά τους, ποιά φώτα LED είναι αυτά τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν άφοβα χωρίς προβλήματα στο χρώμα της εικόνας τους. Επίσης άλλοι με ρωτάνε αν όλη αυτή η μανία της αναζήτησης του τέλειου CRI (Color Rendering Index) έχει πραγματικό νόημα και ουσία στα LED φώτα. Η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και γι'αυτό τον λόγο σας ετοιμάζω ένα μεγάλο αφιέρωμα για να λυθούν όλες αυτές οι απορίες σας. Θα σας παρουσιάσω όλα τα φώτα LED, παλιάς και νέας τεχνολογίας (remote Phosphor) με τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους. Τα τελευταία 2-3 χρόνια η τεχνολογία στον LED φωτισμό έχει εξελιχθεί πάρα πολύ, με καταπληκτικά, ποιοτικά -αλλά και πανάκριβα- LED φώτα όπως το Skypanel της ARRI, το TruColor HS της Cineon και το Area 48 της BBS Lighting αλλά και πολύ οικονομικότερες και ποιοτικές λύσεις από την Κίνα. Θα σας τα παρουσιάσω όλα αναλυτικά, σε ένα μεγάλο αφιέρωμα που δεν έχετε ξαναδεί όμοιό του στον ελληνικό ειδικό τύπο.
Για την ώρα, θα σας παρουσιάσω μια προσιτή, κλασική πια και αξιόπιστη λύση των τελευταίων 2-3 ετών, το Astra 1x1 της γνωστής εταιρείας Litepanel. Ένα φως που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από τους συναδέλφους της Ευρώπης και του Χόλιγουντ. Αν κάνετε μια μικρή έρευνα θα δείτε ότι τώρα πια έχουν κυκλοφορήσει αρκετά διαφορετικά μοντέλα στην οικογένεια Astra της Litepanels αλλά εδώ θα διαβάσετε για το πρώτο μοντέλο της σειράς Astra που βγήκε στην αγορά πριν διόμισυ χρόνια και έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία. Πρόσφατα, η Litepanels κυκλοφόρησε αρκετές παραλαγές -άλλες πιο ακριβές αλλά άλλες και πιο οικονομικές από το Astra 1x1 που σας παρουσιάζω εδώ- αλλά σε γενικές γραμμές η λειτουργία τους είναι περίπου ίδια, και οι διαφορές τους περιορίζονται μόνο στα φωτομερικά στοιχεία και σε μερικές διαφοροποιήσεις όπως πχ το αν έχουν ή όχι ανεμιστήρα για μείωση της θερμοκρασίας και πιο μαλακό φωτισμό όπως είναι το εξίσου καταπληκτικό Astra 1x1 Soft.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η εταιρεία Litepanels φτιάχνει μερικά από τα καλύτερα LEDs της παγκόσμιας αγοράς, βλέπετε οι ιδρυτές της είναι έμπειροι cinematographers και gaffers του Χόλιγουντ και γνωρίζουν πολύ καλά τις ανάγκες της αγοράς αλλά και τα προβλήματα που καλείται να λύσει καθημερινά ένας διευθυντής φωτογραφίας, ένας ηλεκτρολόγος.


Σ'αυτή την παρουσίαση θα σας δείξω το πρώτο Astra 1x1 της σειράς, το δοκιμασμένο διόμισυ χρόνια τώρα σε Ευρώπη και Αμερική, σε πολλά κινηματογραφικά sets και τηλεοπτικά πλατό

Η καλύτερη πρόταση σε προσιτό αλλά και ποιοτικό LED φωτισμό
Η -βραβευμένη με Emmy- αμερικάνικη εταιρεία είναι γνωστή τα τελευταία 5-6 χρόνια για τα LED φώτα της διαστάσεων ενός τετραγωνικού ποδιού (30cm). Το Astra 1x1 συνεχίζει αυτή την παράδοση της εταιρείας και ανεβάζει τον πήχυ της απόδοσης δίνοντας 4 φορές περισσότερο φως από τον προκάτοχό του, το γνωστό 1x1 LED πάνελ που συναντούσαμε όλα αυτά τα χρόνια στα περισσότερα αμερικάνικα τηλεοπτικά δίκτυα, μέσα και έξω από το στούντιο. Το Astra 1x1 LED panel ήδη έχει συμπληρώσει 2-3 χρόνια πολύ επιτυχημένης πορείας στην παγκόσμια αγορά, ακόμα μεγαλύτερης από τον προκάτοχό του, το παλιό 1x1, και αποτελεί μια άριστη λύση για όλους αυτούς που ψάχνουν ποιοτικό, αξιόπιστο, επαγγελματικό LED φως και δεν αντέχουν το πολύ υψηλό κόστος των καινούργιων, νέας τεχνολογίας remote phosphor LEDs. Και επειδή το έφερε η κουβέντα, σίγουρα τα νέα φώτα LEDs, αυτά με τεχνολογία remote phosphor, είναι ακόμα καλύτερα από τα Astra 1x1, είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει σήμερα στα επαγγελματικά φώτα LEDs, αλλά το κόστος τους είναι απαγορευτικό ειδικά για την ισοπεδωμένη και σχεδόν κατεστραμένη ελληνική αγορά. Αρκεί να σας πω ότι ένα Skypanel της ARRI κοστίζει περίπου 5.000 ευρώ και ένα εξίσου καταπληκτικό TruColor HS της Cineon κοστίζει 4.000 ευρώ. Συνεπώς, με το κόστος ενός μόνο από τα παραπάνω remote phosphor LEDs μπορεί κάποιος να αγοράσει τέσσερα φώτα Litepanels Astra 1x1. Με άλλα λόγια, στο προσιτό κόστος των 1000 ευρώ, το Astra 1x1 είναι το καλύτερο, το πιο αξιόπιστο LED φωτιστικό που κυκλοφορεί, δοκιμασμένο τα τελευταία 2-3 χρόνια στα περισσότερα τηλεοπτικά και κινηματογραφικά πλατό και sets Ευρώπης και Αμερικής. Σίγουρα κυκλοφορούν εκεί έξω πολλά LEDs κινέζικης προέλευσης με πολύ μικρότερο κόστος απ'αυτό των Astra 1x1 αλλά η ποιότητα είναι χαμηλή, στην κατασκευή αυτών των προϊόντων αλλά και την απόδοση τη φωτομετρική και τη χρωματική. Κυρίως τη χρωματική. Επίσης τα περισσότερα κινέζικα LEDs έχουν έντονο πρόβλημα flickering. Σίγουρα υπάρχουν και αξιοπρεπείς υλοποιήσεις κινέζικες αλλά είναι η εξαίρεση του κανόνα, με άλλα λόγια πρέπει να κάνετε πολύ σοβαρή έρευνα για να βρείτε ποιό από τα 10άδες κινέζικα LEDs είναι αυτό που ξεχωρίζει για την ποιότητά του.


Στο πίσω μέρος του Astra 1x1 βλέπουμε το μικρό αλλά αποτελεσματικό ανεμιστηράκι το οποίο είναι απαραίτητο -στην ρύθμιση full λειτουργίας- για να πάρουμε τα maximum των δυνατοτήτων του

Ισχυρό και ευέλικτο
Το Astra 1x1 είναι ένα bi-color LED φωτιστικό που αποτελείται από 256 LEDs τα οποία χωρίζονται σε δύο διαφορετικές ομάδες, μία ομάδα με "ζεστά" LEDs των 3200Κ και μία ομάδα με "ψυχρά" LEDs των 5600 Κέλβιν. Με τη χρήση του περιστροφικού ποντεσιόμετρου μπορείς να βρεις ακριβώς την θερμοκρασία χρώματος που επιθυμείς, από ζεστά, tungsten χρώματα μέχρι ψυχρά, daylight. Με άλλα λόγια, από 3.000 μέχρι 5.800 Κέλβιν. Αυτό που κάνει μεγάλη εντύπωση σε όποιον έχει χρησιμοποιήσει τα παλιά 1x1 LED πάνελς της εταιρείας είναι η μεγάλη διαφορά στη φωτεινότητα, κάτι που οφείλεται στους ειδικούς TIR (Total Internal Reflection) φακούς που χρησιμοποιούνται στα LEDs. Χωρίς κανένα ίχνος υπερβολής το Astra 1x1 είναι δύο ολόκληρα stops πιο δυνατό από το παλαιότερο μοντέλο. Με άλλα λόγια, σε απλά ελληνικά, η απόδοσή του -φωτομετρικά- είναι ίδια μ'αυτή ενός "δίκιλου" ζεστού φρενέλ ή ενός μικρού HMI της K5600! Κάποιοι συνάδελφοι αμερικάνοι πιστεύουν ότι έχει την ίδια απόδοση με ένα 575 αλλά προσωπικά πιστεύω ότι είναι υπερβολικό αυτό. Όπως και να'χει, είναι μεγάλη η διαφορά -φωτομετρικά- ανάμεσα στο Astra 1x1 και στα άλλα, τα περισότερα φώτα LED της αγοράς, και εννοώ πάντα τα φώτα LED παλιάς τεχνολογίας, όχι τα ολοκαίνουργια remote phosphor. Το "throw" που έχουν τα Astra 1x1, δηλαδή η ωφέλιμη απόσταση που μπορούν να καλύψουν είναι πολύ μεγαλύτερη από κάθε άλλο φωτιστικό LED συμβατικής τεχνολογίας. Αυτός είναι και ο λόγος που το συγκεκριμένο φωτιστικό έγινε τόσο αγαπητό στους συναδέλφους του χόλιγουντ, βλέπετε είναι πολύ σπάνιο να μπορείς να βρεις ένα ανάλογου μεγέθους LED φωτιστικό στην αγορά που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί αξιοπρεπώς σε ένα ημερήσιο εσωτερικό χωρίς να πρέπει να το κολλήσεις πάνω στους ηθοποιούς σου. Επίσης, στη full ρύθμισή του και σε μικρή απόσταση από το ταλέντο σου ("ταλέντο" λένε οι αμερικανοί στην επαγγελματική μας γλώσσα κάθε άνθρωπο που κάθεται μπροστά από μια κάμερα) μπορείς να το χρησιμοποιήσεις ακόμα και σε ένα εξωτερικό ημερήσιο!
Φωτομετρικά, εμπειρικά μιλώντας, το κλασικό, το πρώτο Astra 1x1, που προσωπικά έχω χρησιμοποιήσει στην Αμερική σε 2-3 δουλειές, μου έδινε στο φωτόμετρο 90 fc (955 lux) στο ενάμισυ μέτρο, σε ψυχρή θερμοκρασία χρώματος (5200K) και στα 5 μέτρα έπεφτε στα 15 fc (160 lux), ένα νούμερο αρκετά καλό αν σκεφτούμε τη σημαντική φωτομετρική απώλεια σύμφωνα με τον Inverse νόμο του φωτισμού. Σε ζεστή θερμοκρασία χρώματος μού έδωσε λίγο λιγότερο. δηλαδή 70 footcandles (760 lux) στο ενάμισυ μέτρο και 12 footcandles (130 lux) στα 5 μέτρα. Επίσης, αυτό που πρέπει να καταθέσω, αυτό που είχε κάνει μεγάλη εντύπωση με το Astra 1x1 είναι το γεγονός ότι το καταπληκτικό αυτό LED φως είναι το μόνο -από τα συμβατικά LEDs- που αντιστέκεται σθεναρά, πολύ περισσότερο από όλα τα συμβατικά LEDs της αγοράς, στον αδυσώπητο "Inverse Square Law" της δουλειάς μας και αυτό πρέπει να οφείλεται στην πολύ καλή σχεδίαση των LEDs και των φακών τους. Με απλά λόγια, το Astra 1x1 είναι το μόνο απ'όλα τα συμβατικά (όχι remote phosphor) LEDs που έχω χρησιμοποιήσει το οποίο μπορείς να τοποθετήσεις λίγο πιο μακριά από το ταλέντο σου χωρίς να εξαφανιστεί στον χώρο, χωρίς να χάσει την απόδοσή του.


Με το κόστος αγοράς ενός από τα ολοκαίνουργια remote phosphor LEDs μπορείτε να αποκτήσετε ένα πολύ χρήσιμο σετ από τρία Astra 1x1, ό,τι καλύτερο και αποτελεσματικότερο για μικρές on-location δουλειές μαλακού φωτισμού

Το χρώμα του Astra 1x1
Η εταιρεία εδώ και δύο χρόνια δεν είχε ανακοινώσει το CRI του Astra 1x1 αλλά πρόσφατα δημοσιοποίησε στη σελίδα της το TLCI και το χρωματικό φάσμα του τα οποία μπορείτε να τα δείτε και στις παρακάτω φωτογραφίες. Πάντως, Αυτό που έχω προσωπικά δει στην πράξη, όσες φορές το έχω χρησιμοποιήσει, είναι ότι το χρώμα του γενικότερα είναι ικανοποιητικότατο χωρίς πράσινες "εξάρσεις" και ανεπιθύμητες ματζέντες όπως έχουμε συνηθίζει να βλέπουμε στα φτηνά, κινέζικα LEDs. Αν θέλει κάποιος πιο ζεστά ή πιο ψυχρά χρώματα απ'αυτή των LEDs του συγκεκριμένου φωτιστικού πρέπει να χρησιμοποιήσει τα εξτρά CTO και CTB φίλτρα/gels που πουλάει η εταιρεία σε πυκνότητες του τέταρτου, μισού και ολόκληρου. Τα ειδικά αυτά φίλτρα/gels έρχονται σε ειδική θήκη/τσάντα και κοστίζουν γύρω στα 150 ευρώ. 


Όπως βλέπετε ο δείκτης TLCI (Television Lighting Consistency Index) του Astra 1x1 είναι 95, ένα νούμερο που θεωρείται πάρα πολύ καλό  



Στη φωτογραφία του φασματογράφου βλέπετε το χαρακτηριστικό "spike" που κάνει το Astra 1x1 στα 450 nm (νανόμετρα) δηλαδή στο μήκος κύματος του μπλε χρώματος, κάτι απόλυτα φυσικό όταν χρησιμοποιείτε τα ψυχρά LEDs



Στη "ζεστή" ρύθμιση, δηλαδή όταν χρησιμοποιείτε τα tungsten LEDs του Astra 1x1 η ποιότητα χρώματος είναι ακόμα καλύτερη κατά τρεις μονάδες στον δείκτη TLCI. Με άλλα λόγια η πληροφορία χρώματος είναι ακόμα περισσότερη από την "ψυχρή", daylight ρύθμιση



Στη φωτογραφία αυτή του color spectrum, δηλαδή του χρωματικού φάσματος του Astra 1x1 βλέπετε την αύξηση στην τιμή των nanometers στην "ζεστή" περιοχή του χρωματικού φάσματος. Από τα 580 μέχρι τα 680 νανόμετρα υπάρχει μια έντονη κορύφωση κάτι που θεωρείται απόλυτα φυσιολογικό για ένα τέτοιο φως που λειτουργεί με "ζεστά" LEDs

DMX & Bluetooth communication modules
Δύο πολύ σημαντικά και χρήσιμα αξεσουάρ που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μαζί με το Astra 1x1 είναι το DMX και το Bluetooth modules. Με το πρώτο μπορείτε να συνδέσετε πολλά Astra 1x1 μεταξύ τους και όλα μαζί πάνω σε μία κονσόλα φωτισμού. Με έναν μετατροπέα από RJ45 σε DMX πεντάπινο XLR μπορείτε να ελέγχετε το ή τα Astra 1x1 από κονσόλα μίξης φωτισμού και να κάνετε από μεγάλη απόσταση ό,τι θέλετε στον χρόνο που θέλετε, στο cue που πρέπει, με απόλυτο έλεγχο και ακρίβεια. Μέσα από την κονσόλα μπορείτε να ρυθμίσετε την ένταση του φωτός, τη θερμοκρασία χρώματος, μέχρι και τη λειτουργία του ανεμιστήρα ψύξης των LEDs. Επίσης μπορείτε να έχετε την ακριβέστατη εικόνα της ζωής της μπαταρίας του Astra 1x1 αν δεν χρησιμοποιείτε το τροφοδοτικό ρεύματος.
Με το δεύτερο, το Bluetooth module, μπορείτε να έχετε ασύρματη πρόσβαση σε ένα ή περισσότερα Astra 1x1 και να κάνετε όλες σας τις ρυθμίσεις από απόσταση, από ένα smartphone, κάτι πάρα πολύ χρήσιμο ειδικά όταν έχετε τοποθετήσει τα φώτα σας αρκετά ψηλά και πρέπει κάθε φορά να στήνετε και να ξεστήνετε σκάλες για να ανεβείτε να τα ρυθμίσετε ένα-ένα. Επίσης, μία καταπληκτική δυνατότητα που έχετε με το Bluetooth module είναι το grouping, δηλαδή αν έχετε πολλά Astra 1x1 τοποθετημένα και θέλετε να τα "γκρουπάρετε", να βάλετε μαζί τρία φώτα για keylights, και άλλα δύο μαζί για backlights, τότε με το grouping μπορείτε να τα χωρίσετε σε δύο ανεξάρτητες ομάδες και να τα ρυθμίσετε ξεχωριστά τη μία ομάδα από την άλλη.


CRI; Ποιό CRI; TLCI καλύτερα!
Όλη αυτή η ιστορία με το CRI στα LEDs χωράει πολύ μεγάλη συζήτηση. Κανονικά, αν μιλήσουμε επιστημονικά, δεν υπάρχει CRI στα LEDs γενικότερα, για τον απλούστατο λόγο ότι τα LEDs -νομοτελειακά- δεν μπορούν να μετρηθούν με ένα εργαλείο παλιό και πολύ ξεπερασμένο το οποίο προορίζεται κανονικά για φώτα ομαλού χρωματικού φάσματος. Σωστά διαβάσατε, το CRI είναι ένα "εργαλείο" μέτρησης των φωτιστικών που έχουν ομοιόμορφο χρωματικό spectrum όπως είναι δηλαδή τα ζεστά και κρύα φρενέλς και pars, τα παλιά Arcs με τα καρβουνάκια, τα αλογόνου, τα υπόλοιπα tungsten φώτα και γενικότερα όλα τα φώτα που έχουν ομαλή μετάβαση από το ένα χρώμα στο άλλο, από το ένα μήκος κύματος στο άλλο. Και τα LEDs πιστέψτε με δεν είναι απ'αυτά τα φώτα! Όπως και τα φώτα φθορισμού! Γι'αυτόν ακριβώς τον λόγο τα LEDs, όπως και τα περισσότερα φώτα φθορισμού, έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά spikes στο μήκος κύματος που αντιστοιχεί στο πράσινο χρώμα, γι'αυτό αυτά τα δύο φώτα είναι γνωστά παγκοσμίως για τις ανεπιθύμητες ματζέντες και τα πράσινα που βγάζουν, γιατί δεν είναι full spectrum φώτα. Καταλάβατε τώρα γιατί το CRI είναι περισσότερο ένα ωραίο διαφημιστικό κολπάκι του μάρκετινκ παρά ένα σημαντικό και αποτελεσματικό εργαλείο μέτρησης της ακρίβειας στα φώτα LEDs και φθορισμού; Είναι πολύ καλύτερο να χρησιμοποιούμε την καινούργια μέθοδο μέτρησης της EBU, το TLCI (Television Lighting Consistency Index) για να μετράμε την πιστότητα του χρώματος στα LEDs και τα φθορισμού. Γι'αυτό και άλλα πολλά θα μιλήσουμε αναλυτικά στο μεγάλο αφιέρωμα που σας ετοιμάζω γύρω από τα LEDs.


Cinematically, Palaiologou 17, Athens, Greece - All items on this website are Copyright 2020, all rights reserved. All trademarks are property of their respective owners. This website uses remarketing services to advertise on third party websites to previous visitors to our site. You can opt out at any time by changing cookie settings or sending e-mail at panosgolfis@gmail.com Website powered by Nihonjin Samurai
Back to content